Markedsføring er meget mere end tv-reklamer og plakater i bybilledet.
Bliv klogere på alle de områder markedsføring foregår på Reklameskolen.
Sådan reguleres markedsføringen i Danmark
Markedsføring af alkohol er reguleret af et frivilligt regelsæt, som producenterne selv vælger, om de vil rette sig efter. Hvis en producent overtræder reglerne, kan enhver klage til Alkoholreklamenævnet. Her sidder repræsentanter fra industrien og forbrugerrådet og vurderer klagerne.
Hvis et firma overtræder reglerne for markedsføring af alkohol, får det en påtale af Alkoholreklamenævnet.
I lande som Sverige og Frankrig er reglerne ikke frivillige, og i Frankrig medfører en overtrædelse en stor bøde til producenten.
Link til Alkoholreklamenævnet
Link til det frivillige regelsæt
Reklamer får unge til at drikke
Det lyder indlysende, men blandt andet alkoholproducenterne har ofte hævdet, at reklamerne ikke udvider markedet, de flytter bare andele. Men international forskning tyder på, at reklamer for alkohol får unge til at drikke, og de, der allerede drikker, drikker mere, når de udsættes for alkoholreklamer.
Alkoholforbruget blandt danske unge har faktisk været dalende de sidste fem-ti år, men de danske unge drikker stadig mere end andre unge i Europa.
Det er især ved den fuldskabsorienterede druk, at de danske unge skiller sig ud, viser den seneste opgørelse fra foråret 2012: Skolebørnsundersøgelsen.
Skolebørnsundersøgelsen 2010, som er en international undersøgelse af europæiske skolebørns liv og sundhed udgivet af WHO, sammenligner blandt andet alkoholvanerne hos 11, 13 og 15-årige i forskellige lande, og på ét punkt stikker danske unge af fra deres jævnaldrende i lande, vi ellers sammenligner os med. De drikker sig rigtig fulde.
I undersøgelsen er knap 5.000 danske skolebørn blandt andet blevet spurgt, om de har prøvet at drikke alkohol, hvor ofte de drikker, og om de har prøvet at være fulde. På de to første punkter ligger danske unge på niveau med andre unge, men når det kommer til antallet af gange de har været fulde, indtager danske 15-årige igen førstepladsen i statistikken.
56 pct. svarer ja til mindst to gange at have drukket så meget, at de blev fulde. Det er omkring dobbelt så stor en andel af aldersgruppen, som man for eksempel ser i Norge og Sverige, der placerer sig som nummer 27 og 29 i statistikken. I lande som Frankrig og Italien er andelen af 15-årige, der har prøvet at være fulde 23 pct. og 20 pct. - omkring tre gange mindre end i Danmark.
Vi opfordrer forældre og bedsteforældre til at være med i forældrenetværket hos Alkohol & Samfund.
Tilmeld dig herBad-Ad projektet er en aktivitet under organisationen Alkohol & Samfund, der udfordrer alkoholkulturen i Danmark for at styrke forebyggelsen af alkoholproblemer. Projektet har eksisteret siden 2009 og denne hjemmeside er offentliggjort i 2012.
Formålet med Bad-Ad er at oplyse og skabe debat om markedsføring af alkohol, herunder markedsføringens indflydelse på danske unges forbrug og unges rolle som målgruppe for alkoholindustrien.
Bad Ad er uafhængig af partipolitiske, religiøse og erhvervsmæssige interesser.
Projektet finansieres med driftsmidler af Sundhedsstyrelsen og udvikles for midler, der bevilges af private fonde og offentlige puljer.
På www.bad-ad.dk hjemmesiden vises en række eksempler på markedsføring af alkohol. Disse eksempler indgår i projektets formål, om at skabe debat om alkoholmarkedsføring.
Der vises fotos, tekster, reklamemateriale, reklamefilm og displaymaterialer. Eksemplerne er affotograferet og indsamlet på offentligt tilgængelige steder på Internettet, f.eks. Youtube, Facebook og Vimeo.
Bad Ad ønsker på ingen måde, at overtræde nogen copyright- eller varemærkerettigheder, ved at vise eksempler på alkoholmarkedsføring. For at skabe en velbegrundet debat om alkoholmarkedsføring er det dog nødvendigt, at vise konkrete eksempler.
En cookie er en datafil, som websites gemmer på din computer, for at de kan genkende computeren næste gang, du besøger websitet. Cookies sendes frem og tilbage mellem din browser og en webserver og indeholder information om for eksempel
En cookie er passiv fil og kan ikke sprede computervirus eller andre skadelige programmer. Oftest hjælper de med at analysere, hvordan hjemmesiden benyttes, for at webredaktionen kan forbedre brugeroplevelsen. I flere tilfælde kan cookies være nødvendige for at levere en service.
Cookies slettes som oftest automatisk fra browseren, når den lukkes (såkaldte session-cookies). Cookies kan dog også indstilles med et udløbstidspunkt, så data eksisterer i en kortere eller længere periode (persistent cookies). Persistent cookies gemmes typisk på harddisken.
Desuden skelner man normalt mellem førstepartscookies og tredjepartscookies. Førstepartscookies afsættes af den side, som brugeren besøger. Tredjepartscookies afsættes af en tredjepart, som har elementer indlejret på den side, som brugeren besøger.
På Bad Ad bruger vi primært cookies til webanalyse med henblik på at optimere brugernes oplevelse af hjemmesiden, samt for at analysere hvordan brugerne anvender hjemmesiden.
På Bad Ad bruger vi Google Analytics for at analysere, hvordan brugerne anvender hjemmesiden. De oplysninger, som cookien indsamler om din brug (trafikdata, herunder din IP-adresse), sendes til og gemmes på Googles servere i USA. Google bruger oplysningerne til at evaluere din brug af webstedet, udarbejde rapporter om aktiviteten på webstedet og yde andre tjenester i tilknytning til aktiviteten på webstedet og brugen af internettet. Google kan også videregive oplysningerne til tredjemand, hvis loven kræver det, eller hvis tredjemand behandler oplysningerne på Googles vegne.
Google Analytics sætter to typer cookies:
Du kan afvise at bruge cookies på din computer ved at vælge de relevante indstillinger i din browser. Vær dog opmærksom på, at uden cookies kan du måske ikke bruge alle webstedets funktioner. Eftersom en cookie befinder sig hos dig som klient, er det altid muligt for dig at se, ændre eller slette disse cookies. Vi håber, at du vil tillade de cookies vi sætter, da de hjælper os med at forbedre websitet.
Ønsker du ikke at modtage cookies fra Bad Ad, kan du i de fleste nyere browsere vælge avancerede cookieindstillinger under internetindstillinger og tilføje dette domæne til listen over websites, du vil blokere cookies fra.
Herinde kan du også slette individuelle cookies eller alle de cookies, som din browser har gemt.
Hvis du sætter din browser op til at nægte cookies, skal du være opmærksom på, at der kan være funktionalitet på forskellige websites, der ikke virker.
Hvis du ikke ønsker, at dit besøg skal registreres af Google Analytics, kan du benytte dig af Google's Opt-Out Browser Add-on. Vær opmærksom på, at dine besøg på andre sider, der anvender Google Analytics, heller ikke vil blive registreret, hvis du installerer dette browser plugin.
Se desuden vejledninger fra de mest almindelige browsere:
Vejledning i at slette cookies på Microsoft Internet Explorer
Vejledning i at slette cookies på Mozilla Firefox browser
Vejledning i at slette cookies på Google Chrome browser
Vejledning i at slette cookies på Opera browser
Vejledning i at slette cookies på Safari browser
Vejledning i at slette flash cookies (gælder alle browsere)
Cookies bruges til at indsamle oplysninger om internetbrugeres adfærd. Selvom dette oftest sker for at give brugeren en bedre oplevelse eller er teknisk nødvendigt for at benytte en løsning, skal brugeren gives information om, at det sker og have mulighed for at undgå, at det sker fremover.
Alle danske netsteder er forpligtet til at informere om, hvilke cookies der afsættes på brugerens udstyr. Informationen skal være i overensstemmelse med "Bekendtgørelse om krav til information og samtykke ved lagring af og adgang til oplysninger i slutbrugeres terminaludstyr", som er en del af et EU-direktiv om beskyttelse af privatlivets fred i elektronisk kommunikation.
Bad Ad projektet
C/O
Alkohol & Samfund
Drejervej 15, 5.
2400 København NV
Telefon: 35 29 30 90
E-mail: kontakt@bad-ad.dk